top of page

Orealistiska krav på digital marknadsföring av krediter

Skribentens bild: Roslana CederhageRoslana Cederhage


Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter är orimliga. Givet behovet av mer information till konsumenter om konsumentkrediter, behöver de föreslagna kraven vara genomförbara. Kravet på varningstexter vid marknadsföring i digitala kanaler är svåra att genomföra i praktiken, då kreditgivare inte har kontroll över formateringen i exempelvis Google ads och Meta ads.  Branschen borde ha bjudits till dialog om för att diskutera möjliga tekniska lösningar, men istället blir föreskrifterna verkningslösa när de inte går att uppfylla.

   

Konsumentverket föreskriver att en varningstext “att låna kostar pengar” kombinerat med en varningstriangel samt information om vart konsumenten kan vända sig för skuldrådgivning bör inkluderas vid marknadsföring av krediter. Denna information ska enligt föreskriften även förekomma vid marknadsföring i digitala plattformar, såsom Google och Meta ads. Det är dock i praktiken svårt att genomföra då kreditgivare inte har någon kontroll över formateringen på inläggen i dessa kanaler. Dessutom är det ofta ett kraftigt begränsat platsutrymme. Detta innebär att synligheten för olika kreditlösningar försvinner för konsumenten, då det blir svårt att marknadsföra krediter på ett sätt som efterlever Konsumentverkets krav.   


"Det riskerar att missgynna konsumenter, eftersom färre får information om tillgängliga kreditlösningar och alternativ som är bättre anpassade för deras behov", säger Roslana Cederhage, generalsekreterare 


Konsumentverkets hantering av föreskrifterna väcker flera frågetecken. Föreskriften skickades ut på remiss precis innan julledighet med en kort remissperiod på en månad. Den fanns inte publicerad någonstans vilket skapade svåra omständigheter att få kännedom om remissen och berörda remissinstanser. En implementeringstid på en månad och tio dagar efter remisstidens utlöpande är dessutom mycket kort. När Konsumentverkets föreskrifter väl publicerades var endast två veckor till lagen börjar gälla, vilket inte ger företagen tillräcklig tid att anpassa sig efter de nya reglerna. Föreningen är van att vara remissinstans och denna hantering är avvikande och tillhör ovanligheter.  


"Vi är vana att ha bra dialog med myndigheter. Det borde ligga i Konsumentverkets intresse att skapa sig en förståelse kring tekniska förutsättningar att införa åtgärder som dessa", säger Roslana Cederhage.  


 
 
 

Comments


bottom of page