SweFinTech hade möjlighet att svara på remissen "konsumentverkets allmänna råd om hur konsumentkrediter tillhandahålls". SweFinTech har gett möjlighet till alla medlemsbolag att komma med inspel och har specifikt varit i kontakt med de bolag som är konsumentkreditinstitut och som påverkas av råden i sin vardagliga verksamhet.
SweFinTech har valt att författa ett konstruktivt svar där vi ser att det finns utmaningar och svårigheter men där vi kommer med förslag på förbättringar för att de allmänna råden ska bli så bra som möjligt både för företag och konsumenter.
Måttfull och informativ marknadsföring
Det är vår vision att all marknadsföring ska vara måttfull och förståelig för konsumenten därför har vi reagerat på några delar i råden som gör det svårt för näringsidkaren att uppnå detta. Ett exempel är att enligt råden vill de att näringsidkaren bör avstå från att skicka med ansökningsformulär vid direktreklam av kredit. Ansökningsformuläret fungerar i många fall som ett underlag för mer information för konsumenten och vi tycker inte råden bör begränsa möjligheten med ansökningsformulär för konsumenten att få möjlighet att fatta ett informerat och överlagt beslut som möjligt.
Proportionalitet
Det främsta vi lyfter fram i vårt remissvar är våra tankar kring uppgiftsinlämnande. Enligt de nya allmänna råden bedömer vi att det saknas en proportionalitetsbedömning och att råden sträcker sig alltför långt ifrån lagen och de domar som finns som praxis när det kommer till uppgiftsinlämnande.
Teknikneutralitet SweFinTech vill också skicka med konsumentverket en generell uppmuntran om att råden behöver bli mer teknikneutrala och anpassade efter hur konsumentkrediter ges ut i dagsläget. Samt ta höjd för framtida teknikutveckling. Läs hela remissvaret här: https://www.swefintech.se/remisser
Comments