SweFinTech söker näringspolitisk strateg & kommunikatör
- Roslana Cederhage
- 18 juli
- 3 min läsning

Är du en vass skribent med erfarenhet från politiken och god förståelse för hur man bygger opinion och påverkar beslutsfattare? Har du också arbetat med media och förstår det redaktionella hantverket? Då kan du vara rätt person för oss.
Vi söker en näringspolitisk strateg och kommunikatör med stark förmåga att självständigt analysera, formulera och driva frågor i gränslandet mellan politik, media och näringsliv – för att förbättra villkoren för Sveriges fintechbolag.
Om rollen
Det här är en kvalificerad roll där du kombinerar samhällsanalys, opinionsbildning och kommunikation för påverkan. Du har flera års erfarenhet från en politiskt styrd organisation eller redaktion och vet hur kommunikation används strategiskt för att påverka politiska beslut.
Du är van att ta fram välformulerade underlag, talepunkter och artiklar, och du kan snabbt sätta dig in i komplexa frågor och förklara dem för andra. Du skriver mycket och med tydligt syfte och målgrupp. Du har också erfarenhet av mediearbete och förstår hur journalister tänker, vad som är nyhetsvärde och hur man bygger relationer med pressen.
Utöver det opinionsbildande arbetet har du vana av att arbeta med extern och intern kommunikation, vilket innebär att du vana av att utveckla innehåll till nyhetsbrev, medlemmar, event och informationsmaterial till medlemmar och samarbetspartners.
Eftersom vi är ett litet kansli, behöver du ha hög grad av självständighet, kunna prioritera och vara beredd att kavla upp ärmarna när det behövs.
Arbetsuppgifter
Skriva debattartiklar, nyhetsbrev, remissvar, rapporttexter, talepunkter, protokoll och innehåll för digitala kanaler
Utveckla och genomföra extern och intern kommunikation, riktad både mot allmänheten, media och våra medlemsföretag
Ta fram kommunikationsunderlag för generalsekreterare och andra talespersoner
Analysera utredningar och lagförslag, omvärldsbevaka och driva policyutveckling
Arbeta med opinionsbildning och påverkan utifrån fintechbranschens behov
Bidra till mediearbetet, inklusive kontakt med journalister och framtagning av pressmaterial
Planera och genomföra kommunikationsinsatser kopplat till påverkan, remisser och events
Ansvara för och driva några av arbetsgrupperna, som fungerar som interna remissinstanser
Vi söker dig som har
• Förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för både egna leveranser och resultat i en mindre organisation.
• Stark administrativ förmåga: du är strukturerad, organiserar ditt arbete effektivt och har koll på detaljer.
• Mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, på svenska och engelska.
• Välutvecklad analytisk och skriftlig kompetens: du kan snabbt omvandla komplexa frågor till tydlig, relevant och träffsäker kommunikation.
• Dokumenterad erfarenhet av strategisk kommunikation med syfte att påverka opinion och beslutsfattare.
• God förståelse för medielogik och erfarenhet av att skriva och pitcha debattartiklar, ta fram pressmaterial och hantera mediekontakter.
• Erfarenhet av både intern och extern kommunikation, gärna riktad mot medlemsorganisationer, näringsliv eller beslutsfattare.
• Minst fyra års erfarenhet av kvalificerat politiskt arbete, policyutveckling i politiskt styrd organisation eller arbete inom redaktion/press.
• Relevant akademisk utbildning, exempelvis inom kommunikation, journalistik, juridik, ekonomi eller statsvetenskap.
• Intresse för finansiell teknologi (FinTech) och en vilja att lära dig mer om branschens utveckling.
Meriterande
Erfarenhet från redaktionellt arbete, som journalist eller pressekreterare.
Bakgrund inom fintech, finans, digitalisering eller angränsande samhällsfrågor.
Tidigare arbete i eller nära en branschorganisation, medlemsorganisation eller intresseorganisation.
Om SweFinTech
The Swedish Financial Technology Association (“SweFinTech”) är en branschförening för svenska fintechbolag som samlar över 100 bolag inom fintechbranschen med syfte att stärka det svenska finansiella ekosystemet och skapa en välfungerande marknad för svenska fintechbolag. Våra medlemmar utgörs av företag inom betalningar, krediter, crowdfunding, investeringar med mera.
Föreningen är en ideell och politisk obunden organisation som grundades 2017 för att samla branschen med de dubbla syftena att skapa en plattform för samverkan, nätverkande och affärsmöjligheter, och för att representera branschen i dialog med myndigheter, politiker och beslutsfattare. Föreningen är en remissinstans till Regeringskansliet och flera myndigheter och driver löpande dialog med relevanta motparter för att informera, upplysa, påverka och utmana. Dessutom arrangerar man regelbundet träffar och evenemang, inklusive den årliga Fintechdagen, för att möjliggöra för medlemmarna att mötas, utbyta erfarenheter och hitta möjligheter till samarbete medlemsbolag emellan.
Varför arbeta hos oss?
• En inspirerande arbetsmiljö där du får arbeta nära generalsekreteraren och vara en viktig del av organisationens utveckling.
• Möjlighet att påverka både innehållet i ditt arbete och fintech-branschens framtid i Sverige.
• Frihet att testa idéer, ta initiativ och växa i din roll. Här får du både förtroende och utrymme.
• Kontor mitt i centrala Stockholm på Malmskillnadsgatan 29, med möjlighet att kombinera arbete på plats och distans.
Vill du veta mer?
Har du frågor om rollen eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta Roslana Cederhage, generalsekreterare för SweFinTech, e-post: r.cederhage@swefintech.se
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande, vi går vidare så snart vi hittar rätt person. Vi tillämpar provanställning i sex månader.
Sista ansökningsdag är den 15 augusti 2025. Skicka din ansökan till r.cederhage@swefintech.se och ange ”Ansökan” i ämnesraden.
Vill du förstå mer om hur regler, risk och sannolikhet hänger ihop kan du faktiskt hitta intressant läsning på https://kenolotto.se Även om sidan främst handlar om spel och sannolikheter, finns där förklaringar som hjälper en att se varför stramare regler ibland kan vara nödvändiga för att skydda helheten. Det gör det lättare att förstå varför både konsumenter och företag påverkas, men på olika sätt.